نرم افزار CRM یکی از مهمترین نرم افزارهایی است که تمامی کسبوکارها برای اینکه به موفقیت برسند به آن نیاز دارند. باید بدانید امکانات و ویژگیهایی که در دل این نرمافزار وجود دارند، بسیار چشمگیر هستند و اطلاعات ردوبدل شده در سازمانها را به خوبی مدیریت میکند. همانطور که مستحضر هستید، سازماندهی اطلاعات باعث میشود استراتژیهای کاری بر اساس اطلاعات جدید ,و دادههای واقعی مدون شوند و همین امر به سازمانها کمک میکند به اهداف خود دست پیدا کنند. یکی از کاربردهای بسیار مهم این نرمافزار در فروشگاههای زنجیرهای است که اگر این فروشگاهها مجهز به این نرمافزار نباشند، مزیتهای زیادی را از دست خواهند داد.
نرم افزار CRM از چه بخشهایی پشتیبانی میکند؟
نرم افزار CRM دارای بخشهای مختلفی است که میتواند تمامی جوانب کاری را به درستی مدیریت نماید. با توجه به این موضوع که هایپرمارکتها با حجم زیادی از اطلاعات سروکار دارند، راهاندازی نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای میتواند به آنها کمک نماید تا با دستهبندی اطلاعات، نظارت کاملی به تمامی بخشهای کاری خود داشته باشند.
امروزه، بسیاری از کارشناسان به این موضوع اشاره میکنند که عدم استفاده از نرم افزار CRM باعث از دست رفتن بخش زیادی از اطلاعات حیاتی سازمان میشود و بسیاری از شکستها و یا عدم موفقیتها دقیقا به دلیل همین امر است. در جهت بیان ضرورت الزام وجود نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای به بررسی موارد زیر میپردازیم:
مدیریت بخش ارتباطات به کمک نرم افزار CRM
یکی از مهمترین ویژگیهای استفاده از CRM برای فروشگاه های زنجیره ای مدیریت بخش ارتباطات است. ارتباطات و تعاملات مهمترین چیزی هستند که در هر سازمان در جریاناند. به طور کلی، ارتباطات به دو دسته کلی تقسیمبندی میشوند که عبارتاند از:
- ارتباطات درونسازمانی میان کارکنان: در فروشگاههای زنجیرهای افراد زیادی مشغول به کار هستند. ممکن است شما تنها صندوقداران را مشاهده کنید و تصور کنید کار به همینجا ختم میشود. اما باید بدانید تیم حرفهای و زیادی در پشت صحنه مشغول به کار هستند تا شما بتوانید از یک فروشگاه خدمات دریافت کنید. سیستم اداری فروشگاههای زنجیرهای بسیار پیچیده است و گاهی نامهنگاریهای زیادی در این روند انجام میشود. شما با راهاندازی از نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای میتوانید اتوماسیون اداری خود را به خوبی مدیریت نمایید و همهچیز طبق اصول پیش خواهد رفت.
- ارتباطات خارج از سازمان با مشتریان: زمانی که مشتریان به فروشگاه شما میآیند، اطلاعاتی را از خودشان به جای میگذارند. شما به عنوان صاحب یک فروشگاه زنجیرهای باید بدانید این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند که باید از آنها به خوبی استفاده نمایید. به طور مثال، زمانی که اطلاعات مشتریان در نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای شما ثبت میشود، شما بانک اطلاعاتی کاملی در مورد شماره تلفنها خواهید داشت و میتوانید از آنها برای کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کنید.
مدیریت کمپینهای تبلیغاتی و ارتباط با مشتریان
بهتر است بدانید زمانی که نرم افزار CRM در فروشگاه شما راهاندازی شده است، تمامی اطلاعات به صورت سازماندهی شده در این نرم افزار ذخیره میگردد. شما میتوانید تاریخچه هر مشتری را نگاه کنید و به ترجیحات خرید آنها پی ببرید. به طور مثال، متوجه میشوید برخی از مشتریان شما تنها جنس x را از شما خرید میکنند. بنابراین اگر شما بخواهید بر روی جنس x تخفیف بگذارید، مشتریان هدف خود را به خوبی پیدا کردهاید.
ارسال پیام برای فروش محصولات و کالاهای جدید
یکی دیگر از فواید استفاده از نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای، سازماندهی دادهها برای اطلاعرسانی به مشتریان در مورد کالاهای جدید است. به طور مثال، تصور کنید شما بخش تازهای را در فروشگاه خود راهاندازی کردهاید و یا میخواهید جشنواره تابستانه و یا بهاره برگزار کنید. در این شرایط، باید به مشتریان خود اطلاعرسانی کنید. همچنین، ممکن است شما تصمیم بگیرید باشگاه مشتریان راهاندازی کنید و مشتریان ویژه خود را شناسایی کنید و سپس برای این مشتریان پیامکهای تبریک تولد و یا تبریک برخی از روزهای خاص را ارسال کنید. بیشک، زمانی میتوانید به اهداف خود دسترسی پیدا کنید که اطلاعات به صورت سازماندهیشده وجود داشته باشند.
مدیریت بخش فروش به کمک نرم افزار CRM
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین اقداماتی که در هر فروشگاه زنجیرهای رخ میدهد، فروش است. برخلاف چیزی که بسیاری از افراد در خصوص سهل بودن امر فروش تصور میکنند، فروش یک کار بسیار تخصصی است و پیچیدگیهای خاص خود را دارد. بسیاری از فروشگاهها برای اینکه نمیتوانند بخشهای مختلف فروش را به خوبی مدیریت نمایند، دچار چالشهای زیادی میشوند و حتی در معرض ورشکستگی قرار میگیرند. اما باید بدانید شما با راهاندازی نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای میتوانید این مسئله را به خوبی مدیریت کنید.
مطلع شدن از انبار به کمک CRM
از جمله مواردی که باعث شده است CRM برای فروشگاه های زنجیره ای به یک نرم افزار خاص و ویژه تبدیل شود، مطلع شدن از وضعیت انبار است. اگر شما به عنوان کارمند در یک فروشگاه زنجیرهای مشغول به فعالیت باشید، به اطلاعات انبار و نرم افزارهای مدیریت حسابداری و انبار دسترسی ندارید و نمیتوانید دائما به انبار بروید و یا با کارکنان تماس بگیرید و وضعیت انبار را بررسی کنید. استفاده از این نرمافزار به شما کمک میکند به صورت آنلاین وضعیت و موجودی انبار را چک کنید و همین امر شما را در مسیر موفقیت قرار میدهد.
بررسی عملکرد تیم فروش
گاهی شما نیازمند این هستید که عملکرد تیم فروش خود را در یک بازه زمانی بررسی کنید. به طور مثال، یک جشنواره را برگزار کردهاید و میخواهید ببینید مسئول کدام بخش توانسته است به فروش خوبی دست پیدا کند. در فروشگاههای زنجیرهای هر بخش یک مسئول برای معرفی، هدایت و مشاوره مشتریان دارد. به طور مثال یک نفر مسئول بخش بهداشتی و یک نفر مسئول بخش تنقلات میباشد. با ذخیره شدن تمامی اطلاعات در نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای شما به عنوان سرپرست،میتوانید بر روند انجام کار و فروش هر یک از فروشندگان نظارت داشته باشید. با توجه به این موضوع که اطلاعات به خوبی در CRM سازماندهی میشوند و تمامی اطلاعات همراه با تاریخ و ساعت ثبت میشوند، شما میتوانید از طریق این سامانه به گزارش کاملی دسترسی داشته باشید.
برگزاری نظرسنجی به کمک نرم افزار CRM
همانطور که میدانید تمامی فروشگاهها برای اینکه بتوانند خدمات خود را بهبود ببخشند، باید اقدام به برگزاری نظرسنجی کنند. با توجه به این موضوع که تعداد مشتریان فروشگاههای زنجیرهای بسیار زیاد است، برگزاری نظرسنجی به صورت کاغذی کار دشوار و هزینهبری است، شما باید به فکر راهکارهای دیگری باشید. نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای این کار را برای شما راحت میکند. شما میتوانید فرمهای مرتبط با نظرسنجی را در اتوماسیون قرار دهید و سپس به تمامی کارمندان اطلاعرسانی کنید که باید در این نظرسنجی تمامی مشتریان خود را در هنگام پرداخت شرکت دهند. این مسئله به شما کمک میکند که از کیفیت محصولات و خدمات خود به مشتریان در زمان کوتاه و با هزینه بسیار کم آگاه شوید و به دادههای واقعی دسترسی داشته باشید تا بتوانید خدمات و محصولات خود را بر اساس علایق و ترجیحات مشتریان خود ارائه دهید که این امر در نهایت منجر به رضایت مشتریان و افزایش فروش شما میگردد.
صدور فاکتور با نرم افزار CRM
شما با استفاده از نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای میتوانید به راحتی فاکتور صادر کنید. اگر شما بخواهید صرفا از یک نرمافزار حسابداری استفاده نمایید، تنها میتوانید اطلاعات و دادههای عددی را وارد کنید و بسیاری از اطلاعات شما از دست خواهند رفت. اما باید بدانید که با استفاده از نرم افزار CRM، تمامی اطلاعات ثبت شدهاند و دیگر صندوقدارها مجبور نیستند که از نرمافزارهای متعددی برای وارد کردن اطلاعات مشتری و صدور فاکتور استفاده نمایند.
مدیریت خدمات پس از فروش با استفاده از CRM
خدمات پس از فروش نیز یکی از مهمترین خدماتی است که در هر فروشگاه زنجیرهای به چشم میخورد. به طور مثال، ممکن است مشتری کالای خاصی را از شما خریداری کرده باشد، اما از آن کالا رضایت نداشته باشد. گاهی نیز ممکن است مشتری کالای خاصی را خریداری کرده باشد و با توجه به کیفیت بالای آن، دوباره درخواست خرید آن کالا را داشته باشد. تمامی این موارد در بخش مدیریت خدمات پس از فروش قرار میگیرند.
شما با استفاده از نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای به راحتی میتوانید خدمات مشتری را مدیریت کنید که این مسئله نقش بسیار مهمی در کسب رضایت مشتریان دارد. کارهایی که در زمینهی بهینهسازی خدمات پس از فروش با این نرمافزار میتوانید انجام دهید به شرح زیر هستند:
- با استفاده از CRM برای فروشگاه های زنجیره ای میتوانید ارجاع تیکت انجام دهید.
- با استفاده از این نرمافزار میتوانید به الویتهای مشکلات و پیگیریها وزن بدهید.
- با استفاده از این نرمافزار میتوانید فرایند حل مشکلات و نتیجهی پیگیریها را رصد کنید.
- با استفاده از این نرم افزار میتوانید متوجه شوید که بیشترین نارضایتی یا مشکل مرتبط با کدام بخش یا مسئله میباشد و در جهت رفع آن تدابیر لازم را اعمال کنید.
استفاده از نرم افزار CRM برای مدیریت نمایندگیها
فروشگاههای زنجیرهای دارای یک مرکز اصلی هستند و ممکن است تصمیم بگیرند شعب و یا نمایندگیهایی در سراسر کشور و یا در یک شهر داشته باشند. زمانی که تعداد نمایندگیها افزایش پیدا میکند، شما با چالشهای زیادی برای مدیریت دادههای خود روبرو هستید. بهتر است بدانید زمانی که CRM برای فروشگاه های زنجیره ای راهاندازی میشود، شما میتوانید به روند کار کارمندان خود در شعب مختلف که از یک نرمافزار واحد استفاده میکنند نظارت داشته باشید. از طرف دیگر، شما میتوانید تمامی مذاکرات و اطلاعات مرتبط با نمایندگان را در CRM ثبت کنید.
آیا نرم افزار CRM را میتوان با نرمافزار حسابداری ادغام کرد؟
از جمله نگرانیهای عمده کسانی که میخواهند برای راهاندازی نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای اقدام کنند این است که آیا این نرمافزار قابلیت ادغام با نرمافزار حسابداری را دارد؟ پاسخ به این سوال قطعا مثبت است. شما میتوانید به راحتی دادههای حسابداری خود را به نرم افزار CRM انتقال دهید و در نتیجه این امر باعث میشود که قابلیتهای نرم افزار CRM شما افزایش پیدا کند و یک سیستم یکپارچه با قابلیتهای بالا داشته باشید. بنابراین، شما هرگز نباید در این زمینه نگران باشید و به راحتی میتوانید برای سفارش و راهاندازی نرم افزار CRM اقدام نمایید.
چرا باید از نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای استفاده کنیم؟
همانطور که میدانید امروزه رقابت در تمامی حوزهها از جمله حوزه صنایع غذایی و فروشگاهی بسیار زیاد است و از طرف دیگر، مشتریان شما بسیار هوشمند شدهاند. شما باید دادههای بدست آمده از نرمافزار را به خوبی مدیریت کنید و در نتیجه، میتوانید کار خود را به صورت اصولی پیش ببرید و به موفقیت برسید.
شما با کمک نرم افزار CRM میتوانید ارتباط موثرتری با مشتریان برقرار کرده و روابط منحصر به فردی با آنها ایجاد کنید. این مهم باعث میشود که شما نیازهای آنها را بهتر شناسایی کرده و در جهت پاسخ به نیازهای مشتریان و کسب رضایت آنها قدم بردارید. راهاندازی CRM برای فروشگاه های زنجیره ای جهشهای زیادی را در مدل کاری شما به وجود میآورد و به موفقیت شما کمک میکند. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که اگر تا دهه آینده سرویس CRM برای فروشگاه های زنجیره ای مورد استفاده قرار نگیرد، شکستهای زیادی در آن سازمانها به وجود خواهد آمد.
جمعبندی مقاله نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای
ما در این مقاله اطلاعات کاملی را در مورد نرم افزار CRM برای فروشگاه های زنجیره ای در اختیار شما قرار دادیم. همانطور که گفته شد، این نرمافزار باعث میشود دادههای فروش، بازاریابی، مالی و خدمات پس از فروش به خوبی مدیریت شده و در نهایت بازدهی کسبوکار شما افزایش داشته باشد.
نرم افزار CRM ویپینگ یکی از بهترین نرمافزارهایی است که به مدیریت دادهها در فروشگاههای زنجیرهای کمک میکند و باعث میشود آنها با سازماندهی و یکپارچهسازی اطلاعات خود به موفقیتهای زیادی دست پیدا کنند. در صورتی که شما نیز با مطالعهی این مقاله به فکر تهیهی سامانهای جامع برای مدیریت مشتریان خود افتادهاید، پیشنهاد میکنیم که برای دریافت مشاورهی رایگان و بهرهمندی از لایسنس ۳۰ روزهی CRM هوشمند ویپینگ، همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.
تلفن: ۷۴۳۲۷-۰۲۱
با ما در ارتباط باشید
- 021-74327
- 021-91007447
- info[at]voiping.ir
- پاسداران، خیابان گیلان، پلاک 57، ساختمان ملورین، واحد 16
کمی درباره ما
ویپینگ ، حاصل یک تفکر واقع گرا و نمادین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) کشور عزیزمان ایران میباشد . بر این باوریم که امروزه ، آموزش و حمایت اجرایی در زمینه راهکارهای مبتنی بر ویپ ، نیاز اساسی کسبوکارهای نوپای ایرانی میباشد . آمدهایم که در کنار شما بمانیم …