پیش از آن که به توضیح پیرامون مزایای نرم افزار CRM برای باشگاه های ورزشی بپردازیم، بررسی مختصری در خصوص این که نرم افزار CRM چیست؟ انجام میدهیم.
نرم افزار CRM از جمله نرم افزارهایی است که در دنیای رقابتی امروز به بخشی جداییناپذیر از کسبوکارها تبدیل شده و حتی الگوهای بازاریابی و فروش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. انتخاب CRM مناسب میتواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت آیندهی کسبوکار شما داشته باشد. یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به ثبت و گردآوری اطلاعات و تمامی دادههای مشتریان کمک میکند، گزارشات لحظهای دقیق ارائه میدهد، با رسانههای اجتماعی ادغام میشود و ارتباطات تیمی را تسهیل میکند.
امروزه بسیاری از کسبوکارها استفاده از نرم افزار CRM را برای ارائهی خدمات کارآمدتر به مشتریان آغاز کردهاند. نرم افزار CRM در تمامی واحدهای سازمان نقش ایفا میکند. به عنوان مثال، در واحد بازاریابی، با ابزارهای اتوماسیونسازی به بهبود تعامل مشتری با کسبوکار شما کمک میکند، از طریق راههای ارتباطی مختلف با سرنخها و فرصتهای فروش ارتباط برقرار میکند، نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل را افزایش میدهد و در نهایت به حفظ مشتری و وفادارسازی آنها منجر میشود.
حال که یک دید کلی نسبت به این سامانهی تمام عیار به دست آوردید بهتر است به موضوع اصلی مقاله برگردیم. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد و مزایای نرم افزار CRM برای باشگاه ها و مراکز ورزشی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
کاربرد نرم افزار CRM برای باشگاه های ورزشی
تحقیقات نشان میدهد که نرم افزارهای CRM در صنعت تناسب اندام نرخ تبدیل را تا ۳۰۰% افزایش داده و تجربه مشتریان شما را بهبود میبخشند. ما در این مقاله به دنبال بررسی رابطه میان نرم افزار مديريت ارتباط با مشتري (CRM) با بهرهوری بیشتر در باشگاههای ورزشی میباشیم.
نرم افزار CRM در باشگاه ها و مراکز ورزشی یا باید به صورت شخصیسازی برای مرکز ورزشی طراحی شده باشد، یا قابلیت این را داشته باشد که تا درصد بسیار بالایی با نیازهای باشگاهها و مراکز ورزشی هماهنگ شود تا بتواند کارآمدتر عمل کند و در رسیدن به اهداف بالاتر به این صنعت کمک کند. در ادامه به چند مورد از کاربردهای CRM برای باشگاه های ورزشی اشاره خواهیم کرد.
ثبت اطلاعات مشتریان و اعضای باشگاه در CRM
نرم افزار CRM در اماکن ورزشی علاوه بر ثبت اطلاعات تماس و اطلاعات شخصی مشتریان، اطلاعات مورد نیاز برای روند تمرین را برای هر ورزشکار ثبت میکند. اطلاعاتی مانند قد، وزن، گروه خونی و هرآنچه که فرد ورزشکار برای اخذ برنامهی تمرینی به آن نیاز دارد. بدین صورت مربیان میتوانند به راحتی به تمامی اطلاعات مورد نیاز ورزشکار برای طراحی تمرینات متناسب برای آنها دسترسی داشته باشند. یک CRM به کسبوکارها اجازه میدهد تا روابط حرفهای و داده محور بر اساس اطلاعات مرتبط با مشتریان با آنها برقرار کنند. یک CRM کارآمد، عضویت و اطلاعات تماس کاربران شما را سازماندهی کرده و در یک مکان نگه میدارد و هنگامی که اطلاعات اولیه مخاطب خود را وارد کردید، CRM به طور خودکار آن دادهها را ردیابی و سازماندهی میکند. این پایگاه داده متمرکز برای هر کسی که در باشگاه شما به آن نیاز دارد به راحتی قابل دسترسی است.
باشگاههای ورزشی به عنوان بخش مهمی از صنعت عظیم ورزش با ارائه خدمات ورزشی خواهان سود، منفعت و بهرهوری بیشتر در ارتباط با مشتریان است. استفاده از نرم افزار CRM موجب ارتباط بلندمدت با مشتریان، انتقال حس منحصر به فرد بودن به مشتریان، درک ترجیحات آنان، حفظ ارتباط در کانالهای مختلف، پاسخگویی بهتر و سریعتر به خواستهها و نیازهایشان و در نتیجه تثبیت ارتباط با آنها و نهایتا بقای سازمان یا کسبوکار میشود.
اتوماسیونسازی فرایندهای باشگاه ورزشی به کمک CRM
یکی دیگر از قابلیتهای CRM فرآیند اتوماسیون یا خودکارسازی است. اتوماسیون به معنای کاهش تعداد کارهای تکراری و دستی است. با داشتن یک CRM این فرآیندها تماما به صورت خودکار انجام میشوند. اتوماسیونسازی در زمان شما صرفهجویی میکند و تجربه مشتری را بهبود میبخشد. به طور مثال با کمک اتوماسیونسازی، به جای پیگیری و ارسال ایمیل به سرنخهای مختلف به صورت روزانه، میتوانید قوانینی را در CRM خود تنظیم کنید که به صورت خودکار این کار را برای شما انجام دهد. خودکارسازی امور، جدای از اینکه باعث تسهیل و تسریع در فرآیندها و کاغذبازیهای سازمان میشود، ارتباطات شما با مشتریان را ثابت نگه میدارد و موجب فراموش نشدن کارها میشود و ساعات گرانبهای زیادی را برای شما صرفهجویی میکند.
اگر بخواهیم مثالی از اتوماسیونسازی در باشگاههای ورزشی به کمک CRM ارائه کنیم، میتوانیم به موضوع ارسال خودکار برنامه روزانه، ارسال صورتحسابهای تمدید اشتراک عضویت، اطلاعرسانی وضعیت فعالیت باشگاه و … اشاره نماییم.
مدیریت فرایند فروش و عضوگیری باشگاه به کمک CRM
نرم افزار CRM برای تیمهای فروش حیاتی است زیرا اطلاعات مهمی مانند اطلاعات تماس، اطلاعات جمعیتی، سابقه خرید، ارتباطات گذشته، تعاملات ایمیلی و سابقه خدمات مشتری را میتوان در نرم افزار ذخیره کرده و به راحتی به آنها دسترسی داشت. همچنین نرم افزار CRM به شما کمک میکند بهرهوری تیمهای فروش خود را بررسی کنید، چالشها و گرههای احتمالی در فرایند فروش را شناسایی کرده و برای رفع سریع آنها اقدام کنید. به کمک CRM میتوانید تصمیمات مهم را براساس دادههای واقعی و دقیق اتخاذ کنید و یک گردش کار کارآمد برای ردیابی مشتریان از دسترفته تدوین نمایید. نرم افزار CRMسازمان شما را قادر میسازد تا بطور دقیق فعالیتهای فروش را برنامهریزی، کنترل و پشتیبانی کرده، سیستم فروش را به سرعت تجزيه و تحلیل کنید، وظايف را به صورت کارآمد مديريت کرده و گزارشهای تحلیلی به موقع داشته باشد.
به عنوان مثال، میتوانیم بگوییم که یک نماینده فروش باید بررسی کند که یک مشتری بالقوه به چه بستههایی علاقه دارد. اگر مشتری بالقوه قبلاً با باشگاه شما تعامل برقرار کرده باشد، CRM سابقهای از هر گونه تعاملات گذشته را ذخیره کرده که میتواند به تلاشهای بازاریابی و فروش برای بهرهوری بیشتر کمک کند.
برقراری ارتباط منحصر به فرد با اعضا و مشتریان باشگاه به کمک CRM
نرم افزار CRM به شما این امکان را میدهد تا ارتباطات منحصر به فرد با مشتریانتان برقرار کنید. یک ایمیل، اعلان یا پیامک شخصیسازی شده و به موقع برای آنها ارسال کنید و ارتباط خود را بر اساس علایق، تمایلات و ترجیحات آنها شکل دهید. به این صورت میتوانید تعامل سازمان با مشتریان را حفظ کنید و انگیزه آنها برای ادامهی این ارتباط را بیشتر کنید. این ارتباط میتواند به صورت خودکار و برای هر شرایطی اعم از تایید پرداخت، ایمیلهای انگیزشی مشتریان یا یادآوریهایی برای پرداختهای دیرهنگام ارسال شود.
بهینهسازی کمپینهای بازاریابی و جذب بیشتر اعضا به کمک CRM
یکی دیگر از مزایای CRM برای باشگاه های ورزشی هدفمند کردن کمپینهای بازاریابی، انجام تبلیغات موثر به کمک سگمنتبندی مشتریان در CRM، مدیریت برنامههای بازاریابی، بهینهسازی خرجکرد بودجهی تبلیغات با کمک مقایسه کمپینها و نرخ بازگشت سرمایهی هر کدام و در نتیجه گرفتن نتایج دلخواه از برگزاری کمپینها میباشد. به طور مثال شما میخواهید دوره پیلاتس را به مجموعهی خود اضافه کنید. میتوانید با کمک اطلاعات ثبت شده مخاطبان و تاریخچه تعامل آنها با مجموعهتان برای ورزشکارانی که پیش از این در دورههایی مشابه پیلاتس شرکت کردهاند پیامک تخفیف برگزاری دورهی جدید ارسال کنید. همچنین میتوانید با ارسال پیامهای مناسبتی مانند پیامهای تبریک تولد، تبریک اعیاد مختلف و … به مشتریان از طریق نرم افزار CRM، به صورت خودکار باعث افزایش رضایت ورزشکاران شوید و روابط خود را با آنها حفظ کنید. ارسال پیامکهای مناسبتی به مشتریان غیرفعال نیز میتواند یک یادآور عالی برای ثبتنام مجدد باشد.
در صورتی که ورزشکاران و مشتریان باشگاه ورزشی از عملکرد باشگاه رضایت داشته باشند، باشگاه را به دوستان و آشنایان خود معرفی خواهند کرد. بدین طریق تبلیغات موثری نیز در جهت جذب مشتری بیشتر انجام خواهد شد. و همگی این مزایا به کمک نرم افزار CRM بدست خواهند آمد.
اتخاذ تصمیمات دادهمحور و بهبود عملکرد باشگاه ورزشی به کمک CRM
یکی دیگر از کاربردهای مهم نرم افزار CRM برای باشگاه های ورزشی استفاده از بخش گزارشگیری نرم افزار است. شما با کمک این قابلیت میتوانید بر فعالیتها، فروش و برنامههای بازاریابی خود نظارت ۳۶۰ درجه داشته باشید و برای آیندهی مجموعه تصمیمات صحیح بگیرید. میتوانید درآمد حاصل از هر بخش را به تفکیک ملاحضه کنید و مشتریان وفاداری که بیشترین درآمد را از آنها داشتید، شناسایی کرده و برای نگهداشتن آنها برنامهریزی کنید. همچنین میتوانید بر عملکرد هر یک از مربیان به تفکیک نظارت داشته و پورسانت و درآمد آنها را محاسبه کنید.
به طور مثال شما در باشگاهتان بخشهای مختلف مانند استخر، سالن بدنسازی، سالن ماساژ و انواع مختلفی از ورزشها مانند یوگا، زومبا، پیلاتس، تیآرایکس و … را ارائه میدهید و برای سال جدید قصد دارید در بخشهایی مربی اضافه کنید و بخشهایی را حذف کنید، به کمک گزارشات لحظهای و دقیق نرم افزار CRM میتوانید متوجه شوید که ورزشکاران به کدام بخشها علاقهمندتر هستند و کدام بخش برای شما سود بیشتری دارد و کدام بخش فقط بار هزینهای دارد.
افزایش بهرهوری با استقرار CRM برای باشگاه های ورزشی
در ادامه مقاله چند راهکار به شما معرفی میکنیم تا بتوانید بیشترین بهرهوری را به کمک نرم افزار CRM برای باشگاه های ورزشی به دست آورید.
- یک پایگاه داده کارآمد و منسجم بسازید: بسیاری از باشگاههای حرفهای از CRM برای ایجاد و وارد کردن دادهها به حساب کاربری کاربران خود استفاده میکنند. دادههایی مانند تاریخ و روز مسابقه، اطلاعات اجتماعی و جمعیتشناختی، دادههای رفتاری و غیره. یکی دیگر از کاربردهای نرم افزار CRM در باشگاه های بدنسازی و اماکن ورزشی در خصوص مربیان، تعداد مشتریان هر مربی میباشد. با گروهبندی ورزشکاران هر مربی میتوان به راحتی تعداد ورزشکارانی که هر مربی به آنها مشاوره میدهد را مشاهده نمود. وجود چنین قابلیتی کمک زیادی به باشگاه ورزشی میکند که این قابلیت تنها با کمک CRM در دسترس خواهد بود.
- ارسال خودکار ایمیلهای بازاریابی به گروههای هدف: به لطف تقسیمبندی مشتریان، نرخ باز کردن ایمیلهای هدفمند به ۵۰٪ رسیده است. برای صرفهجویی در زمان، اتوماسیون بازاریابی به شما امکان میدهد با تنظیم سناریوهای خودکار (ثبت تاریخ تولد کاربران، سبد خرید رها شده و غیره) در زمان خود صرفهجویی کنید و هدفمندتر با مشتریان و کاربران خود تعامل داشته باشید.
- کاریران خود را وفادار سازید: تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده در یک CRM به ما این فرصت را میدهد تا استراتژیهای موثر و ROI (سرمایه بازگشتی) را برای حفظ مخاطبان تعریف کنیم. مدیر ارتباطات هندبال ادعا میکند “تعداد مشترکین باشگاه از زمانی که من استفاده از CRM را شروع کردم ۴۵٪ افزایش یافته است.” استفادهکنندگان CRM با دانستن اینکه کاربران چه میخواهند و چگونه رفتار میکنند، سعی میکنند به بهترین نحو نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و با توجه با نیازهای آنان CRM شخصیسازی شدهای را طراحی کنند.
جمعبندی مقاله نرم افزار CRM برای باشگاه های ورزشی
اگر به دنبال افزایش عضویت باشگاه خود و ارائه بالاترین سطح خدمات ممکن به سرنخها و مشتریان خود هستید یک نرم افزار CRM در باشگاه ورزشی تنها راه ممکن است. در صورتی که شما صاحب باشگاه ورزشی هستید که به دنبال ارتقای نرخ تبدیل خود به سطح بعدی است، نرم افزار CRM به شما کمک میکند تا به سادهترین روش ممکن، مخاطبین و اعضای خود را راضی نگه دارید.
در صورت وجود هرگونه سوال در مورد مطالب ذکر شده در این مقاله پیشنهاد میکنیم که با کارشناسان و مشاوران فروش این مجموعه تماس گرفته و با دریافت مشاوره تخصصی و رایگان ما، بهترین تصمیم را برای توسعه کسبوکار خود اتخاذ کنید.
تلفن: ۷۴۳۲۷-۰۲۱
با ما در ارتباط باشید
- 021-74327
- 021-91007447
- info[at]voiping.ir
- پاسداران، خیابان گیلان، پلاک 57، ساختمان ملورین، واحد 16
کمی درباره ما
ویپینگ ، حاصل یک تفکر واقع گرا و نمادین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) کشور عزیزمان ایران میباشد . بر این باوریم که امروزه ، آموزش و حمایت اجرایی در زمینه راهکارهای مبتنی بر ویپ ، نیاز اساسی کسبوکارهای نوپای ایرانی میباشد . آمدهایم که در کنار شما بمانیم …