امروزه برای موفق شدن در دنیای کسبوکار به برنامهریزیهای اصولی و صحیح احتیاج است. در این میان نرم افزارها و برنامههای متعددی وجود دارند که صاحبان کسبوکار با استفاده از آنها میتوانند به اهداف خود رسیده و از سرمایه خود نهایت استفاده را ببرند. در این مقاله به بررسی کاربرد و تفاوت بین دو نرم افزار CRM و ERP میپردازیم. اگر شما هم جز افرادی هستید که میخواهید در این زمینه اطلاعات مفید و جامعی کسب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
آشنایی با نرم افزار CRM و ERP
همانطور که گفتیم، برای موفق شدن در دنیای کسبوکار باید مطابق با تغییرات حرکت کرد و از برخی برنامهها و محصولات برای بهبود روند کاری و پیشرفت استفاده کرد. در ادامه قصد داریم نگاهی کلی به کاربرد و اهمیت استفاده از نرم افزار CRM و ERP بیاندازیم.
آشنایی با نرم افزار ERP
عبارت ERP مخفف Enterprise resource planning به معنای سیستم مدیریت منابع سازمانی میباشد. به طور خلاصه میتوان گفت، کاربرد این سیستم در سازمانها این است جریان کلیه کارها و فرایندها را به صورت یکپارچه در سراسر سازمان ثبت و هماهنگ نگه داشته تا مانع بروز خطاها یا اشتباهاتی در روند کار سازمان شود.
به عبارت دیگر وظیفهی اصلی ERP در سازمان این است که جریان اطلاعات کلیه واحدهای سازمان مانند واحد فروش، پشتیبانی، مالی، انبارداری، تولید، منابع انسانی و …. را یکپارچه و هماهنگ با یکدیگر نگه داشته تا منجر به افزایش بهرهوری کار، سهلوت در انجام وظایف و کاهش خطاهای سازمانی شود.
آشنایی با نرم افزار CRM
اولین برنامه CRM تقریبا ۳۰ سال بعد از نرم افزار ERP یعنی در سال ۱۹۹۰ طراحی و روانه بازار شد. نام این برنامه مخفف عبارت Customer Relationship Management بوده و به معنای مدیریت ارتباط با مشتری میباشد. به طور خلاصه این نرم افزار به سازمانها کمک میکند تا بتوانند تعامل خود با مشتریان بالفعل و بالقوه خود را افزایش دهند. همچنین این سیستم باعث بهبود ارتباط بین سازمان و مشتریان شده و کیفیت کار واحد بازاریابی و فروش را به میزان زیادی افزایش میدهد.
کاربرد و مزایای نرم افزار ERP
همان طور که در قسمت قبل در مورد ERP خواندید، این برنامه به وجود آمده است تا کارایی و اثربخشی سازمانها را تا حدود زیادی افزایش دهد. این برنامه با استفاده از ادغام اطلاعات مالی، استانداردسازی دادهها، بهینه کردن روند تولید، بهبود نگرش درباره مشتریان، سادهسازی گزارشها، هماهنگ کردن دستورات صادر شده و … اقدام به بهبود عملکرد داخلی سازمانها میکند. اما با توجه به نوع ماهیت آن و وسعت امکاناتی که ارائه میدهد، قیمت بالایی نیز دارد که ممکن است تمامی سازمانها امکان خرید و استفاده از آن را نداشته باشند. برخی از مزایای کلیدی این سامانه عبارت است از:
- کارآمد کردن سازمانها: با راهاندازی و استفاده از این سیستم در سازمانها میتوان تا حدود زیادی بر کلیه فرآیندهای سازمانی تاثیر گذاشته و زمان را به خوبی مدیریت نمود.
- گزارشگیری نهایی: با استفاده از این برنامه، سازمانها میتوانند نتایج خروجی جامع و کاملتری از کلیه فرایندهای سازمانی بگیرند. این گزارشات به مدیران سازمان کمک میکند تا دید بسیار دقیقی نسبت به عملکرد کلیه واحدهای سازمان داشته و علاوهبر افزایش بهرهوری، مانع اتلاف وقت در کلیه فرایندهای سازمانی نیز بشوند.
- نظارت طولانی مدت: این سیستم نمای کلی از تمامی بخشهای مختلف مجموعه را نشان داده و مانع بروز هرگونه مشکل و خطایی میشود. همچنین ERP به مدیران و مسئولین کمک میکند تا نظارتی دائمی و طولانی مدت بر روی بخشهای مختلف شرکت و سازمان خود داشته باشند.
- بهبود سرعت مجموعه: با وجود این برنامه اطلاعات و دادههای هر بخش سازمان مشخص و معلوم است، از اینرو کلیه بخشها میتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عبارتی میتوان گفت این سیستم به استانداردسازی سازمانها کمک کرده و باعث افزایش سرعت گردش کار مجموعه در بخشهای مختلف میشود.
کاربرد و مزایای نرم افزار CRM
برخلاف ERP که به یکپارچهسازی دادههای کلیه واحدهای شرکت پرداخته و با همگامسازی اطلاعات سعی در افزایش بهرهوری سازمان دارد، نرم افزار CRM صرفا ثبت و طبقهبندی اطلاعات مشتریان، تحلیل عملکرد کارشناسان و آنالیز رفتار مشتری را به عهده داشته و سعی میکند تا منجر به افزایش بهرهوری واحد بازاریابی و فروش و بالا بردن سطح رضایت مشتریان شود.
در حقیقت شما با استفاده از این نرم افزار میتوانید همواره به جذب مشتریان وفادار پرداخته و میزان فروش کسبوکارتان را افزایش دهید. به عبارت دیگر شرکتها با استفاده از این برنامه، این امکان را دارند که رفتار مشتریان را رصد کرده و پروسه فروش را موثرتر کنند. نرم افزار CRM دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به توضیح و بررسی برخی از آنها میپردازیم.
- ثبت و طبقهبندی اطلاعات: یکی از اصلیترین مزایای استفاده از نرم افزار CRM ثبت و طبقهبندی اطلاعات مربوط به مشتریان میباشد. شما با این اقدام میتوانید کلیه دادههای مربوط به مشتریان را در یک بانک اطلاعاتی یکپارچه ثبت نموده و مانع از دست رفتن هرگونه اطلاعات مفید در سازمان خود شوید.
- سیستم پیگیری و یادآوری: یکی دیگر از مفیدترین ابزارهای نرم افزار CRM که منجر به افزایش فروش سازمان شما میشود، قابلیت پیگیری خودکار امور و یادآوری وظایف کارشناسان میباشد. این سیستم باعث میشود که تمامی کارها در زمان خود انجام شده و هیچ مسئولیتی فراموش نشود.
- بازاریابی مدرن: امروزه بسیاری از سازمانها بر روی سهمی از بازار که میخواهند داشته باشند، هدفگذاری میکنند و سپس با توجه به آن، استراتژیها و روشهای لازم برای تبلیغات را برمیگزینند. در این زمینه راههایی همچون ایمیل مارکتینگ، ارسال فکس، اس ام اس مارکتینگ و غیره میتواند بسیار مفید و کارساز باشد که شما به کمک یک نرم افزار CRM حرفهای و همگامسازی آن با برخی دیگر از سرویسهای سازمانی به کلیه این امکانات دسترسی خواهید داشت.
- دسترسی نامحدود به اطلاعات سازمانی: CRM این امکان را برای کاربران فراهم میکند که بدون حضور در شرکت، دسترسی کامل به اطلاعات و دادهها مورد نیاز خود داشته باشند و بتوانند هر اطلاعاتی که میخواهند را از طریق اینترنت فراخوانی کرده و یا از آن گزارشگیری کنند.
- پیشبینی رفتار مشتریان: نرم افزار CRM این امکان را برای کسبوکارها فراهم میکند تا مشتریان خود را براساس علایق، رفتارهای خرید و دیگر خصوصیاتشان طبقهبندی نموده و به کمک این اطلاعات پیشبینی دقیقتری نسبت به رفتار مشتری داشته باشید.
تفاوت نرم افزار CRM و ERP
در بخشهای قبل به طور کامل با نرم افزارهای CRM و ERP آشنا شدید و مزایا و کاربردهای آنها را نیز شناختید. حال در این بخش بیشتر به بررسی تفاوت نرم افزار CRM و ERP میپردازیم. شما با بررسی تفاوتهای آنها میتوانید مناسبترین گزینه را برای کسبوکار خود انتخاب کنید. برای درک بهتر تفاوت این دو سرویس، این موضوع را از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرار دادهایم که عبارت است از:
تفاوت CRM و ERP در تمرکز بر کاربران
اولین تفاوت این برنامهها را میتوان متفاوت بودن نقطه تمرکز آنها دانست. ERP سیستمی است که بر روی کاربران در بخشهایی همچون امور مالی، حسابداری، خرید، تدارکات، تولید و … تمرکز دارد. این در حالی است که نرم افزار CRM بر روی بخشهای مختلفی همچون فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان تمرکز دارد. به عبارتی میتوان گفت اولین تعامل بین کارکنان و مشتریان توسط نرم افزار CRM انجام میگیرد.
تمرکز بر روی فرآیندها در CRM و ERP
دومین تفاوت این سیستمها را میتوان تفاوت بر روی فرآیندهای تجاری کسبوکارها و سازمانها دانست. سیستم ERP در تلاش است که بخشهایی مانند گزارشگیری مالی و پیشبینی، مدیریت ریسک، حقوق، فعالیت حسابداری و مالی، انبارداری، پیگیریهای لازم برای پیشرفت پروژه، اتوماسیون، کاهش هزینهها و غیره را مدیریت کند.
در صورتی که نرم افزار CRM تلاشهایی در زمینه مدیریت مسیر فروش، سادهسازی روند فروش، اتوماتیک کردن روند و بخشهای مختلف فروش، گزارشگیری فروش و بازاریابی، مدیریت موجودی کسبوکارها بر اساس تاریخ، اشتراکگذاری اطلاعات در میان بخشهای مختلف برای کسب نتایج بهتر انجام میدهد.
تفاوت ERP و CRM در عملکرد اصلی
سومین تفاوت این دو نرم افزار را میتوان اختلاف در عملکرد اصلی آنها دانست. این دو سیستم دارای خدمات و امکاناتی هستند که میتوانند برای کسبوکار مهم و کاربردی باشند، با این وجود وظایف و عملکردهای هر یک با دیگری تفاوت بسیاری دارد.
سامانه ERP عملکردهای اصلی همچون مدیریت و همگامسازی دادههای منابع انسانی، زنجیره تامین، مالی، اتوماسیون و گردش کار را بر عهده دارد. این در حالی است که وظایف و عملکردهای نرم افزار CRM شامل مواردی همچون مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت مسیر فروش، مدیریت خدمات، مدیریت سرنخها، بازاریابی و … میشود.
انتخاب ERP و CRM بر اساس مشاغل
با توجه به ویژگیهایی که هر یک از نرم افزارها دارند، این سیستمها هر دو میتوانند در روند بهبود کسبوکارها تاثیرگذار باشند. با این حال بهتر است بدانید اگر کسبوکار شما بیشتر با مشتریان و فرآیند فروش سر و کار دارد، نرم افزار CRM گزینه مناسبتری برای شما خواهد بود. اما اگر شرکت و کسبوکار شما بیشتر بر روی داراییها، تولید و مدیریت محصولات تمرکز دارد، سیستم ERP میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد.
در این مقاله نگاهی کلی به کاربرد و نحوهی عملکرد دو سرویس ERP و CRM انداختیم و پس از بررسی مزایای هرکدام، برخی از تفاوتهای کلیدی آنها را نیز مورد ارزیابی قرار دادیم. در صورتی که همچنان برای انتخاب یک سامانهی مناسب برای توسعه کسبوکار خود دچار ابهام هستید، پیشنهاد میکنیم که همین حالا با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته تا از مشاوره تخصصی و رایگان ما برای انتخاب مناسبترین سرویس و افزایش بهرهوری سازمانتان برخوردار شوید.
تلفن: ۷۴۳۲۷-۰۲۱
با ما در ارتباط باشید
- 021-91007447
- info[at]voiping.ir
- پاسداران، خیابان گیلان، پلاک 57، ساختمان ملورین، واحد 16
کمی درباره ما
ویپینگ ، حاصل یک تفکر واقع گرا و نمادین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) کشور عزیزمان ایران میباشد . بر این باوریم که امروزه ، آموزش و حمایت اجرایی در زمینه راهکارهای مبتنی بر ویپ ، نیاز اساسی کسبوکارهای نوپای ایرانی میباشد . آمدهایم که در کنار شما بمانیم …