لذت بخشترین جنبه از زندگی انسانها امکان برقراری ارتباط با یکدیگر است. این ارتباط اگر بوسیله فناوریهای جدید فراهم گردد جذابیت آن را چند برابر خواهد کرد . استریسک نرمافزاری است که راهاندازی ارتباطاتی از این نوع را بر روی بستر شبکههای کامپیوتری فراهم میکند . در دوره آموزش استریسک (Asterisk) سعی میکنیم تمام بخشهای آموزش VOIP با استریسک را پوشش دهیم .
استریسک (Asterisk) چیست ؟
استریسک در حقیقت یک نرمافزار متن باز تحت سیستم عامل لینوکس میباشد که در بازه زمانی بسیار کوتاهی طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و برای ایجاد سیستمهای تلفنی تحت شبکه در سال ۱۹۹۱ توسط مارک اسپنسر توسعه داده شده است .
ایده اصلی استریسک زمانی به ذهن مارک خطور کرد که به دنبال راهی جهت ارتباط آسانتر با مشتریان شرکت خدمات نرمافزاری لینوکس خود بود اما پول کافی برای خرید یک سیستم تلفنی سنتی را نداشت ، در نتیجه آغاز توسعه سافت سوئیج استریسک شروع و در نهایت به تاسیس شرکت دیجیوم ختم شد .
شرکت دیجیوم در سال ۱۹۹۱ با قدرت گرفتن از استریسک و با هدف توسعه سیستمهای تلفنی نرمافزاری و همچنین تولید سختافزار توسط مارک تاسیس شد . مارک به عنوان موسس تا سال ۲۰۰۷ به سمت مدیرعامل و تا اکنون به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت به کار خود ادامه میدهد .
استریسک جایگزین و رقیب اصلی سیستمهای تلفنی قدیمی مانند سانترال پاناسونیک بود. اما امروزه به عنوان یکی از اصلیترین راه کارها برای ارتباطات مالتیمدیا برای کسب کارهای کوچک تا بزرگ محسوب میشود. یکی از دلایل این محبوبیت ، انعطافپذیری این سیستم با انواع مختلفی از پروتکلها و تکنولوژیهایی مانند SIP IAX ،MGCP و … است .
ویژگیهای سیستم تلفنی استریسک :
اولین وجه تمایز استریسک نسبت به سایر سیستمهای تلفنی امکان نصب بر روی انواع مختلفی از توزیعهای لینوکسی تحت لیسانس گنو (بنیاد نرمافزارهای آزاد) است . این مزیت باعث میشود تا برنامهنویسان و توسعه دهندگان در سراسر دنیا به فکر تکمیل و توسعه این نرمافزار به صورت آزاد باشند .
این نرمافزار اولین بار در ایالات متحده توسعه داده شد . اما امروزه این سافت سوئیج در سراسر دنیا به صورت آزاد عرضه میشود و این امر به استریسک ماهیت بینالمللی داده است. برای مثال شما میتوانید پیغامهای صوتی سیستم تلفنی استریسک را به چندین زبان مختلف به صورت همزمان در سیستم تلفنی خود داشته باشید ، زبان فارسی نیز میتواند به راحتی در این سیستم اضافه شود .
امیدواریم تا به اینجا به سئوال < استریسک چیست ؟ > پاسخ خوبی داده باشیم ، در ادامه نقشهای از مسیر تبدیل شدن به یک متخصص استریسک ترسیم و سپس با معرفی دوره آموزش استریسک به شما در طی این راه طولانی کمک خواهیم کرد .
دوره آموزش استریسک را از کجا آغاز کنیم ؟
همواره برای یادگیری یک تکنولوژی جدید نیاز به دانش پایهای است که قطعا دوره آموزش استریسک هم در این فرایند یک استثنا نیست . نکتهی دیگر آن است که صرفا راهاندازی یک سیستم تلفنی شما را به مقصد دلخواه نخواهد رساند بلکه درک عمیق از مباحث پایهای و علمی در این زمینه به شما ابزار قدرتمندی خواهد داد تا با بکارگیری آنها همیشه یک مهندس پویا باشید که راهکارهای جذابی به مشتریان خود ارائه میدهند .
در ادامه یادگیری، برنامهنویسی دست شما را برای ساخت یک سیستم تلفنی اختصاصی و یا ایجاد راه کارهای ارتباطی مهیج مبتنی بر سیستم تلفنی باز میگذارد ، فقط علاقه و پشتکار شماست که شما را از یک فرد مبتدی به یک متخصص ویپ ( استریسک ) تبدیل خواهد کرد .
بهتر است به قدمهایی که باید در این راه گذاشته شود، تا آماده دوره آموزش استریسک شویم بپردازیم ، اولین نیاز شما دانش پایهای شبکه یا همان درس Network+ خواد بود ، یک منبع خوب برای این درس کتاب Network+ از انتشارات Sybex است اما در صورتی که میخواهید از منابع فارسی استفاده کنید با جستجوی نام دوره در گوگل به تعداد زیادی جزوه و کتاب آموزشی در زمینه شبکه دسترسی خواهید داشت .
سعی کنید مباحث و اصطلاحات رایج شبکه را به خاطر بسپارید و با نحوه کارکرد پروتکلهای متداول شبکه آشنا باشید ، تسلط بر این قسمت قطعا کمک بزرگی به شما در دوره آموزش استریسک خواهد کرد .
در قدم بعدی فقط کافیست شروع کنید !!!!!
دوره آموزش استریسک را با ویپینگ تجربه کنید
ما برای راحتی شما عزیزان دوره های آموزشی استریسک را به دو حالت مختلف ارائه می دهیم .
قطعا دورههای حضوری توسعه و برنامه نویسی VOIP بیشترین بازده را خواهند داشت ، ولی هزینه آنها بالاتر و نیاز به حضور در محل را دارند که ممکن است برای خیلی از اشخاص مخصوصا دوستانی که در شهرستان زندگی میکنند حضور در دوره حضوری دشوار باشد . از این رو آموزشی ویدیویی نیز توسط گروه VoiPing تهیه شده است که بسیار جامع و کامل میباشد . بنابراین این دوستان نیز میتوانند از دوره آموزش ویدیویی نیز استفاده کنند .
با ما در ارتباط باشید
- 021-74327
- 021-91007447
- info[at]voiping.ir
- پاسداران، خیابان گیلان، پلاک 57، ساختمان ملورین، واحد 16
کمی درباره ما
ویپینگ ، حاصل یک تفکر واقع گرا و نمادین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) کشور عزیزمان ایران میباشد . بر این باوریم که امروزه ، آموزش و حمایت اجرایی در زمینه راهکارهای مبتنی بر ویپ ، نیاز اساسی کسبوکارهای نوپای ایرانی میباشد . آمدهایم که در کنار شما بمانیم …